Henrik Kvick – 6 vanliga misstag bland företag
Henrik Kvick driver egna företag sedan han tog sin civilingenjörsexamen i Industriell Ekonomi på Linköpings Tekniska Högskola. Han sitter för närvarande inom styrelsen i myTaste, NetGaming och NetJobs. Detta har gett han en enormt stor erfarenhet inom företagande och vet vad det är som fungerar och inte fungerar. Han känner också till många av de misstag som nya uppstartade företag gör i början.
1. Inte gjort sig unika
Den första anledningen är att de inte har gjort sig unika. Dem levererar samma produkt eller tjänst som deras redan etablerade konkurrenter gör, men som redan har ett erkänt namn inom industrin. Vilka fördelar finns det i så fall med att gå till dig? Samma saker till samma priser med samma öppettider och allting annat. Det gäller att göra sig unik, att innovera sin produkt eller tjänst. Hur kan du ge kunden mer värde för vad de betalar för än om de skulle gå till din konkurrent?
2. Marknadsföring
Ett annat stort misstag är att de marknadsför sig för dåligt. Eller kanske inte alls. Det finns hur många sätt som helst att marknadsföra sig själv. Reklam i TV och Radio är inte det enda sättet, men kanske det dyraste och absolut väldigt effektivt. Däremot finns det många andra sätt och kan också vara lokaliserat till vissa branscher. Annonser i tidningar, sociala medier, dekaler på företagsbilar, bloggar, sin logga på hockeyrinken och mycket mer. Det gäller att vara kreativ och visa framfötterna. Vissa branscher kräver mer annonsering än vad andra gör, men det krävs mycket för att få för mycket marknadsföring. Det är ett stort misstag att inte mäta resultaten av marknadsföringen om de väl har någon. Du kan inte spendera massvis utav pengar på marknadsföring som inte leder någonvart, eller till mer potentiella kunder.
3. Dålig koll på pengar
Att inte ha koll på pengar är också vanligt. De säljer inte tillräckligt eller erbjuder inte kunderna vad de vill ha. De tror att företagandet ska lösa sig själv och när man väl insett det så kan det vara för sent. Du måste veta vad det kostar dig att starta företaget, och hur lång tid det tar innan du kan börja gå med vinst. Du ska absolut inte förvänta dig att du kommer gå med vinst direkt.
4. Var finns du på kartan?
Vanligt är också företagets placering på kartan. Många brukar ta första bästa lokal efter vad som ligger nära dem själva. Om du erbjuder en tjänst är det kanske inget som kommer påverka dig negativt på något sätt. Men ska du sälja en fysisk produkt eller kräver att kunder kommer in till dig så måste du tänka på att de ska kunna röra sig till dig och se dig. Det vore negativt om ditt kontor låg på en bakgata någonstans utan parkering, långt borta från centrum där människor aldrig är. Ett bra läge är bättre än ett dåligt alla gånger, även om det är mycket mycket dyrare.
5. Ego istället för kundfokus
Ett annat misstag är att de låter deras ego prioriteras över kunderna. De vill sälja en produkt eller tjänst för att de själva tror på produkten. Utan att tänka på att kunderna kanske inte gillar idén eller vill ha den typen av produkt eller tjänst. Det är viktigare att veta vad som är bäst för kunderna. Är det bra för kunderna så är det bra för dig. Man ska alltid hålla ett högt kundfokus.
6. Vidareutveckla din produkt eller tjänst
Det är också vanligt att man inte tänker på att utveckla företaget eller expandera. Kanske upptäcker kunden bättre tjänster med andra funktioner och möjligheter. Din tjänst eller produkt kan vara trendig ett tag för att sedan glömmas bort om du inte fortsätter att vidareutvecklar dig. Det finns en anledning till att det kommer nya modeller av telefoner hela tiden. Tandkrämer blir alltid lite bättre. Trosskydd suger upp ännu mer vätska. Det är väldigt viktigt att man inte håller sig stel utan fortsätter att vidareutveckla sin produkt eller tjänst. På det viset kan du fortsätta hålla dig i toppen eller lära dig mer för att bli bättre både som företagare, men också för att produkten eller tjänsten fortsätter vara relevant.