Effektiv digital marknadsföring för scale up-företag
Ett företag slutar vara en startup när utmaningarna inte längre är att kunna visa upp en produkt eller tjänst som fungerar och locka investerare, utan när man istället måste bevisa sig på marknaden genom att öka sin marknadsandel. Man har utvecklat ett erbjudande och fått sina initiala investeringar – dags att skaffa kunder.
Med ambitiösa mål och hårda krav från investerare måste scale-ups hitta kostnadseffektiva sätt att skala upp sin verksamhet – både i att leverera sin lösning och i att hitta nya kunder. Detta gör scale ups känsliga för vilka resultat de får ut av sina investeringar. Denna fasen är oerhört spännande, och det är nu som bolaget måste börja marknadsföra sig rätt för att få resultat med en begränsad budget.
Kostnadseffektiv implementering
Ett vanligt problem i tillväxtföretag, speciellt i scale up-fasen, är bristen på interna resurser. Tidigare kanske man har kunnat klara sig med genom “alla gör allt”, men när bolaget växer måste man tillsätta specialiserade tjänster. Anställningsprocesser är resurskrävande och det är ofta svårt att skala upp eller ner kostnaderna efter varje kvartals behov.
En tydlig fördel med en byrå är alltså att det går att börja smått och skala upp investeringen i marknadsföringen allt eftersom den får effekt – eller skala ner och fokusera helt på de marknadsföringskanaler som fungerar. Att skala upp marknadsföringen med lösningar in-house är mycket mer komplicerat än att anlita en extern part och sedan skala upp samarbetet. Med digital marknadsföring är det enkelt att nå nya marknader. Hittar ni den bästa digital marknadsföringsbyrå Stockholm har att erbjuda innebär också en stor chans att ni redan hittat samma byrå som kan ta er in i nya marknader.
Digital marknadsföring som ger resultat
Som tillväxtföretag är det viktigt att investera i marknadsföring som ger resultat. Digital marknadsföring är väldigt kostnadseffektivt jämfört med andra sätt att kommunicera. Genom SEO, SEA, och sociala medier kan man snabbt bli synlig för rätt målgrupp, i rätt kanaler.
En fördel med sökmotoroptimering är att det går att nå väldigt många, väldigt relevanta individer för en relativt liten peng. Genom att ha en tydlig plats bland sökresultaten på Google syns hemsidan i nästan alla relevanta köpprocesser eftersom nästan alla köpresor börjar på Google. För väldigt viktiga sökfraser går det även att betala för annonsplats (SEA) – ett effektivt sätt att säkerställa sin synlighet på Google.
För att marknadsföringen ska få det bästa resultatet måste strategin vara utformad efter mottagarna och hur deras köpprocess ser ut. Lyckligtvis finns det många enkla verktyg för att ta fram datadrivna strategiunderlag. Till exempel går det att se söktrender via Googles verktyg, eller göra automatiska hälsokontroller på sin hemsida med SEMrush.
Många företagare, speciellt entreprenörer, föredrar givetvis att fokusera på annat än att optimera hemsidan eller undersöka söktrender. För sådana affärsledare och för små interna marknadsföringsorganisationer är det mest effektiva sättet att växla upp marknadsföringen att ta in extern hjälp – antingen för ett strategiunderlag, implementering av strategin, eller bådadera.