Nya Hitta.se – Sinnessjuka överpriser

Hitta.se har gått från att alltid vara nummer två på marknaden för online telefonkataloger. Nu har hittat gått om Eniro.se och räknas som störst på marknaden.
Om jag ska förstå telefonförsäljaren som ringde mig idag så har de gjort om sin hemsida och höjt priserna för införanden.

Jag bad om rikstäckande statistik på 30 sökord som var intressant (Lika införande som vårt företag haft på Eniro för 5900 kr/år). Resultatet av sökning angående statistik visade att vårt företags skulle exponeras för ca 9000 personer på ett helt år. Kostnaden för införanden var 15000kr per kvartal, alltså 60 000kr per år.

Säljaren berättade att vårt företag kunde räkna med ca 1000 klick till vår hemsida från hitta.se (vilket förmodligen är mycket lägre). Om säljaren har rätt så är kostnaden per klick alltså 60kr gentemot Google där det kostar ca 2kr – 7kr per klick. Om vi säger att det generellt kostar ca 5 kr/klick på Google så är hitta.se 12 gånger så dyrt. Via Google hade vi alltså fått ca 12000 st besökare för 60 000kr istället för 1000 st.

Om vi ska se till hur verkligheten ser ut så är det mer troligt att vårt företag får ca 200 klick till hemsidan via hitta.se. Kostnaden per klick blir då ca 300kr, alltså 60 gånger så dyrt som Google.

Slutsats:
Vad har hänt med en relativt billig tjänst där företag kan visa upp sig till rimliga priser?
Storhetsvansinne kanske är rätt ord. Som störst på marknaden kan man ta betalt men man måste ha en bra produkt att leverera. Det är helt orimligt att betala 60 000kr för så lite exponering som man får på hitta.se. Väljer du att lägga 60 000kr på någon annan form av marknadsföring så lovar jag dig att du kommer ha större chans att få fler köpare.

Hitta.se hävdar själv att en många av deras besökare inte klickar in på sajten utan ringer direkt. Det stämmer såklart att det är fler av Eniros användare som ringer direkt än de som googlar. Men jag är övertygad om detta endast kompenserar för en liten del av skillnaden i exemplet ovan. Enligt deras statistik är det fortfarande endast 9000 personer som kommer se införandet.

Fråga:
Är det lagligt att ta ett sånt överpris för en produkt?
Förstår företag att dom betalar för luft?

Kanelwhisky gör succé

 

Det senaste tillskottet på den svenska whiskey-marknaden från Arcus Gruppen A/S, Fireball, har rönt stor framgång. Den kanel-smaksatta whiskyn har blivit bland de populäraste trenderna på svenska barer och nattklubbar den senaste tiden och försäljningen har rusat i höjden, under en tolvmånadersperiod steg försäljningen på systembolaget med 87% och försäljningen från nattklubbar och krogar ökade med inte mindre än 241 procent.

 

Arcus Gruppen A/S tillsatte en utredning för att komma fram till vad som saknades på den svenska marknaden. Svaret blev något nytt och annorlunda att dricka i på förfesten eller på dansgolvet. Ett citat från Arcus Gruppens VD Otto Drakenberg i Dagens Industri om kanel-whiskyn:

 

”En jägermeistershot och en stor stark räcker inte. Människor vill ha något annat. Vi kom fram till att Fireball skulle passa bra, och dessutom hade vi redan ett samarbetsavtal med tillverkaren”, säger Otto Drakenberg.

Men Arcus Gruppen tillverkar inte bara whisky, utan är också väldigt stora på Aqvavit, något som förut sågs som något fult, men enligt Otto Drakenberg nu är något helt annat:

 

”Tanken är att aquavit ska konkurrera med konjak. I Norge sågs det tidigare mest som fylledricka. Nu är det något annat. Man ska ha klart för sig att vår finaste aquavit kostar ungefär 1.000 kronor flaskan och kan drickas i stället för konjak eller whisky. Vi hoppas att vi ska kunna förändra synen på drycken även i Sverige”, säger han.”

Och Aquavit har faktiskt mer gemensamt med konjak än vad man skulle kunna tro, eftersom båda lagras på fat. Vanligtvis så lagras norsk aquavit på fat från sherry, vilket ger en rundare och mjukare smak än vanlig aquavit, perfekt till kaffet med andra ord.

 

Än så länge är whisky eller konjak betydligt vanligare att dricka till kaffet efter maten, men tio år är det inte helt omöjligt att Aquavit och andra typer av mer exklusivt brännvin kommer att vara en bekant inslag på marknaden.

 

 

 

Vilket företagsbredband är rätt för dig?

Att välja bredbandsleverantör är inte alltid det lättaste. Erbjudandena kan hagla in på kontoret och i en djungel av siffror kan det vara näst intill omöjligt att veta vilka som är viktiga, vad de står för och hur man ska förhålla sig till dem. Här kommer ett par punkter att överväga nästa gång ert avtal löper ut:

 

Vilken sorts bredband vill vi ha?

 

  • Vanligt, hederligt bredband. För företaget som inte i huvudsak är internetbaserad. utan kanske mest använder internet till att kolla upp nummer och maila. Om ni inte är allt för många anställda kan det räcka med något av de enklaste erbjudandena som går att få.
  • Bredband för tung trafik. För företaget som till större del vilar på Ni kanske skickar bilder fram och tillbaka till och från kunder, eller behöver kunna strömma video av en eller annan anledning. Oavsett vad ni håller på med så behöver ni lite mer krut i linan än gemene man.
  • Ordentligt fö Vilka erbjudanden som finns att tillgå för just dig varierar, men det brukar åtminstone finnas någon form av fiberoptisk anslutning, eller kanske till och med dedikerade linor. Det här är för företaget som näst intill konstant laddar upp och ner enorma datafiler till och från företagets servrar och som inte har råd att förlora en sekund på otillräcklig bandbredd. I dessa paket brukar även en högre nivå av säkerhet ingå, och ni kan utan problem kombinera en anslutning av det här slaget med IP-telefoni, vilket kan lösa ett gäng andra problem. Värt att överväga om ni är ett tillräckligt stort företag.
  • Mobilt bredband. För den som alltid befinner sig på resande fot. Om du sällan befinner dig på kontoret eller om ni bara är ett fåtal anställda kan det vara värt att överväga att investera i ett par mobila anslutningar. Det kan underlätta mycket för er, och ni slipper krånglet med att sitta fast på en plats.

 

När det kommer till att välja är det bara att börja sålla bland erbjudanden som finns att tillgå i ditt område. Det bästa tipset är att ringa alla operatörer som levererar fast bredband till företag, och se vad de har att erbjuda. Och ty dig inte till första bästa. Bestäm i förväg vilka du ska ringa, och ring dem allihop oavsett vad de säger. Det finns alltid tio minuter extra att tillgå innan ett visst erbjudande löper ut, och vem vet, du kan ha sån tur att du får dem att slåss om att få dig som kund…

Sony Xperia Z4 – Rykten, specifikationer och releasedatum

sonysony

Det ryktas om många olika specifikationer för Sony Xperia Z4 på internet. Entusiaster och fanatiker är som galna! Detta har gett upphov till flera olika rykten för specifikationer som Xperia Z4 kan ha. Några av de hetaste ryktena är listade här nedanför.

Brilliant 6.3 ”display: Om rykten stämmer så kommer Sony Xperia Z4 få en fantastisk 6,3 tums skärm som lätt skulle kommer vara den bästa skärmen i någon smartphone 2015. Den kommer ha en ultra HD 4K upplösning vilket är fyra gånger så mycket som en full HD 1080p-skärm. Skärmen kommer att ha extremt skarp upplösning.Sony Xperia Z4 tros ha en reptålig skärm med Gorilla Glass 3 för bästa hållbarhet.

waterproof

Vattentät (upp till 100 m): Vi såg det nyligen med Galaxy S5. Xperia Z4 kommer förmodligen att ta vattentäta telefoner till en ny nivå. Den förväntas att ha en IP68-standard för vatten och damm motstånd. Det innebär att Z4 lätt står emot vattenstänk och även på djuphavsdykning upp till 100 meter. Den förväntas också att vara extremt damm och värmebeständig.

fingeravtrycksläsare

Fingerprint scanner: Detta är ingen nyhet i sig men Z4 förväntas ha en ny typ av fingerprint scanner för högsta säkerhet och snabb access till telefonen.

5000mah
Massivt 5000 mAh batteri: Du kommer inte behöva ladda din telefon i första taget. Kör tunga, grafikkrävande program och spel med din under hela dygnet. Precis som en telefon ska klara av. Eftersom batteriet är så massivt kommer det förmodligen ej vara löstagbart.

xperia kamera

27 MP kamera med G + Sensor: Sony har alltid varit känd för deras fantastiska kameror som de använder i sin premium smartphones. Xperia Z4 är inget undantag. Sony förväntas placera en 27 MP kamera som kan spela in ultra HD kvalitet videor. Med kristallklara bilder kan du fåna ögonblicket och efterredigera med integrerade redigeringsfunktioner. På baksidan av Xperia Z4 kommer det finnas en lysande dubbel LED-blixt. För videosamtal och Skype-samtal kommer Z4 ha en 10 MP HD för främre kameran.

android 5
Android 5.0 Milkshake: Sony Xperia Z4 väntas komma förinstallerad med den framtida versionen av Android OS. Dvs version 5.0 med kodnamnet Milkshake. Det är mycket osannolikt att Xperia Z4 kommer med Android 4 Kitkat.

Sony Xperia Z4 Utgivningsdatum:

Sony Xperia Z4 releasedatum i USA: September 2015

Sony Xperia Z4 releasedatum i Indien: Oktober / Late September 2015

Sony Xperia Z4 releasedatum i Australien: September 2015

Sony Xperia Z4 releasedatum i Storbritannien: September 2015

Sony Xperia Z4 releasedatum i Thailand: Oktober 2015

Sony Xperia Z4 releasedatum i Kanada: September 2015

Sony Xperia Z4 releasedatum i Tyskland: September 2015

Sony Xperia Z4 releasedatum i Frankrike: September 2015

Sony Xperia Z4 release datum i Sydafrika: September 2015

Sony Xperia Z4 releasedatum i Brasilien: September 2015

Sony Xperia Z4 releasedatum i Japan: September 2015

Sony Xperia Z4 releasedatum i Kina: September / oktober 2015

Sony Xperia Z4 releasedatum i UAE: September 2015

Sony Xperia Z4 releasedatum i Pakistan: September 2015

Adidas Predator – en ikon bland fotbollsskor

När det gäller fotbollsskor är adidas en av de äldsta och mest anrika tillverkarna. Under en tid då fotbollsskorna började utvecklas mer och mer såg Adi Dassler till att göra sitt företag till det ledande inom branschen. Men det mest revolutionerande året för fotbollsskor är utan tvekan 1994, året då allt förändrades. Fotbolls-VM skulle för första gången spelas i USA och de stora märkena ville självklar ta tillfället i akt och visa upp sina nya innovativa tilltag.
Från tyska adidas sida innebar detta lanseringen av den första Predator någonsin. Skon fick namnet adidas Predator Cup 1994 och hade revolutionerande gummizoner över i stort sett hela skon. Inspirationen till dessa gummizoner kom från den gamla fotbollsspelaren Craig Johnston som tidigare hade använt sig av dessa gummizoner föra att underlätta bollkontrollen, inte minst för ungdomar och barn. Den idén nappade adidas på och sedan dess har samtliga adidas Predator haft de ikoniska gummizonerna för att främja bollkontroll och precision.
Zonerna har dock fått nya former genom åren och även placerats på olika områden av skorna. Fram tills år 2002 fanns zonerna runt hela skon, men då adidas Predator Mania lanserades inför VM i Sydkorea & Japan beslutade adidas sig för att endast ha dessa zoner på fotens insida. Så förblev det ett antal år, fram tills år 2012 då Predator Lethal Zones lanserades. Skon hade fem olika zoner och de placerades runt om på fotens främre del. Zonerna hade specifika ändamål och döptes till Pass, Sweet Spot, Drible, First Touch och Drive.
Nu har vi nått fram till den fjortonde generationen av världens kanske mest klassiska fotbollssko-kollektion någonsin. Skon heter adidas Predator Instinct och har, till skillnad från de senaste generationerna, gått tillbaka till det klassiska Predator-stuket. Många anser att skon är mer stabil och bastant, vilket i sin tur påminner mycket om till exempel Predator Accelerator och Predator Mania. Att adidas valt de äldre Predatorsom inspiration för Instinct blir heller ingen större hemlighet då tyskarna under sommaren 2014 lanserade Revenge Pack som innehöll de tre mest ikoniska Predator-skorna någonsin; Predator 1994, Accelerator och Mania.