Vikten av att ha ett bra domännamn till din hemsida

När du väljer domän bör du välja ett som är lätt att säga, lätt att läsa, lätt att komma ihåg, det hjälper också om det är lätt att skriva. Välj ett domännamn som associeras med din produkt eller tjänst för att din sida ska ranka bra i sökresultaten på Google. Det kallas också sökmotoroptimering där du arbetar för att dina produkter ska komma upp i sökresultatet. Ett bra domännamn som har med dina produkter att göra kan hjälpa till för en extra skjuts upp i sökresultatet.
Utvecklare och webbdesigners väljer ofta en domän med ett viktigt sökord i namnet. Det kan boosta din SEO. Det är ett sätt att få försprång på det viktiga sökorder genom att ha det med i domännamnet.

Val av domännamn är klurigt och kräver en del tanke för att hitta det som passar bäst. Skriv ner ord eller fraser och ha i åtanke det som bäst beskriver din verksamhet. När du har denna lista, kan du börja koppla ihop dem eller lägga till prefix och suffix för att skapa bra idéer på namn för din domän. Inom kort har du flera alternativ som skulle kunna passa och du kommer snart hitta den domän du söker.

När någon hör talas om ditt domännamn för första gången, bör de kunna gissa vilken typ av innehåll som kan finnas där. Här är ett par exempel på domäner som lyckats välja ett bra namn: Casino.com Hotmail.com, CareerBuilder.com, AutoTrader.com och WebMD.com. Domäner som Monster.com, Amazon.com, Zillow.com, och även Moz är inte lika bra då man ej förstår vad som finns på just den domänen och det kräver i sin tur mer pengar för att bygga sitt varumärke på grund av deras o-intuitiva namn.

För att se om en domän är ledig finns olika verktyg på internet. Många webbhotell har en sökfunktion som visar om den domän du vill köpa finns ledig. Kika in på tex loopia.se eller binero.se för att söka efter domäner. Många ”bra” domäner är redan upptagna men om möjligt så bör du alltid undvika subdomäner. Det har avgörande betydelse för SEO – undvik subdomäner när det är möjligt!