Vilket företagsbredband är rätt för dig?
Att välja bredbandsleverantör är inte alltid det lättaste. Erbjudandena kan hagla in på kontoret och i en djungel av siffror kan det vara näst intill omöjligt att veta vilka som är viktiga, vad de står för och hur man ska förhålla sig till dem. Här kommer ett par punkter att överväga nästa gång ert avtal löper ut:
Vilken sorts bredband vill vi ha?
- Vanligt, hederligt bredband. För företaget som inte i huvudsak är internetbaserad. utan kanske mest använder internet till att kolla upp nummer och maila. Om ni inte är allt för många anställda kan det räcka med något av de enklaste erbjudandena som går att få.
- Bredband för tung trafik. För företaget som till större del vilar på Ni kanske skickar bilder fram och tillbaka till och från kunder, eller behöver kunna strömma video av en eller annan anledning. Oavsett vad ni håller på med så behöver ni lite mer krut i linan än gemene man.
- Ordentligt fö Vilka erbjudanden som finns att tillgå för just dig varierar, men det brukar åtminstone finnas någon form av fiberoptisk anslutning, eller kanske till och med dedikerade linor. Det här är för företaget som näst intill konstant laddar upp och ner enorma datafiler till och från företagets servrar och som inte har råd att förlora en sekund på otillräcklig bandbredd. I dessa paket brukar även en högre nivå av säkerhet ingå, och ni kan utan problem kombinera en anslutning av det här slaget med IP-telefoni, vilket kan lösa ett gäng andra problem. Värt att överväga om ni är ett tillräckligt stort företag.
- Mobilt bredband. För den som alltid befinner sig på resande fot. Om du sällan befinner dig på kontoret eller om ni bara är ett fåtal anställda kan det vara värt att överväga att investera i ett par mobila anslutningar. Det kan underlätta mycket för er, och ni slipper krånglet med att sitta fast på en plats.
När det kommer till att välja är det bara att börja sålla bland erbjudanden som finns att tillgå i ditt område. Det bästa tipset är att ringa alla operatörer som levererar fast bredband till företag, och se vad de har att erbjuda. Och ty dig inte till första bästa. Bestäm i förväg vilka du ska ringa, och ring dem allihop oavsett vad de säger. Det finns alltid tio minuter extra att tillgå innan ett visst erbjudande löper ut, och vem vet, du kan ha sån tur att du får dem att slåss om att få dig som kund…